Wat kun je doen om je kind te helpen en de faalangst te verminderen?

Wat kun je doen om je kind te helpen en de faalangst te verminderen?

Faalangst bij kinderen: oorzaken, kenmerken en tips!

Faalangst komt vaak voor bij kinderen. Naar schatting heeft 1 op de 10 kinderen in de basisschoolleeftijd last van faalangst. Er wordt veel van kinderen gevraagd, het is dus niet gek dat faalangst bij kinderen veel voorkomt. Wat zijn kenmerken van faalangst? En wat kun je doen om je kind te helpen en de faalangst te verminderen?

Wat is faalangst?

Bij faalangst is een kind bang om te falen. De gevolgen kunnen heel vervelend zijn. Je kind kan last hebben van buikpijn, hoofdpijn, of wil niet meer naar school. Faalangst is een situatiegebonden angst, het is altijd gekoppeld aan een taak. Vaak hebben kinderen het idee dat er van hen wordt verwacht dat zij deze taak perfect uitvoeren. Bij faalangst wil je kind bijvoorbeeld niet naar school als hij een spreekbeurt moet geven. Of krijgt ‘s avonds buikpijn als zij de dag erna een spannende sportwedstrijd heeft.

Een beetje spanning is niet erg toch?

Bij ‘positieve’ faalangst is er een gezonde spanning. Je kind wordt er niet door belemmerd. De gezonde spanning kan juist helpen om beter te presteren. Maar als de spanning zo groot is dat een kind slechter presteert dan hij of zij eigenlijk zou kunnen, is er sprake van negatieve faalangst. Er kunnen lichamelijke klachten ontstaan of het kind kan een black-out krijgen. Deze negatieve ervaringen kunnen leiden tot een negatief zelfbeeld en de faalangst versterken.

Hoe herken je faalangst?

Geen kind is hetzelfde en ook signalen van faalangst kunnen erg verschillen. Zweethanden of een rood hoofd krijgen, zijn veelvoorkomende signalen maar wijzen meer op milde spanning dan op faalangst. Krijgt je kind hartkloppingen, hoofdpijn, buikpijn of zelfs diarree of moet hij of zij overgeven? Dan kun je dit opvatten als klachten als gevolg van faalangst.

Een zelfde redenering kun je toepassen op gedragingen van kinderen. Lacherig zijn, de clown uithangen of een beetje de kluts kwijt, zijn geen signalen om je druk over te maken. Volledig blokkeren, concentratieproblemen krijgen of weglopen van de plaats waar de taak gepland staat, zijn duidelijke aanwijzingen dat een kind last heeft van faalangst.

Negatieve uitspraken over zichzelf kunnen ook een signaal zijn. “Het gaat me toch niet lukken” of “Ik ga vast een 1 halen” of “Ik ‘weet zeker dat ik toch ga verliezen”. Doet je kind regelmatig dit soort uitspraken? Dan is het wellicht verstandig je te verdiepen in hoe je je kind kunt helpen om van zijn of haar faalangst af te komen.

De oorzaken van faalangst bij kinderen

Faalangst kan veel verschillende oorzaken hebben. Kinderen die van nature onzeker zijn, hebben meer kans op het ontwikkelen van faalangst. Maar ervaringen spelen ook een rol. Als kinderen vaker negatieve ervaringen opdoen, bijvoorbeeld op school, dan is de kans dat ze faalangst ontwikkelen groter. Kinderen met dyslexie hebben bijvoorbeeld vaker faalangst.

Daarnaast kunnen ook problemen in het gezin of reacties van ouders op prestaties meespelen bij het ontstaan van faalangst. Als ze (te) hoge verwachtingen hebben van hun kind, kan dat faalangst oproepen.

Zo kun je als ouder helpen

De eerste stap om je kind te helpen is het herkennen van de faalangst. Kinderen schamen zich vaak en voor ouders kan het moeilijk zijn om erachter te komen wat precies het ‘pijnpunt’ is. Wat je in ieder geval moet doen, is thuis een veilige omgeving bieden. Een plek waar je kind kan praten of over zijn of haar angsten zonder dat daar een oordeel over wordt uitgesproken. Als je kind vertelt over wat hij of zij eng vindt, zeg dan niet: “O, maar dat valt toch wel mee, zo eng is dat niet hoor. Je moet gewoon even flink zijn.” Hierdoor zal het kind nog meer aan zichzelf gaan twijfelen. Probeer begrip te tonen voor de angst, zonder er in mee te gaan. “Ik begrijp dat je dat eng vindt, ik vond dat vroeger als kind ook spannend. Weet je wat mij toen goed hielp?” Bedenk ook dat jouw verwachtingen van je kind meespelen. Laat je verwachtingen aansluiten bij de leeftijd en mogelijkheden van je kind.

Richt je op het proces in plaats van het resultaat

Een ander belangrijk punt is, om aandacht te geven aan het proces in plaats van op het resultaat. Zeg dus niet: “Wat knap dat je een 8 hebt gehaald”, maar “Je hebt echt goed je best gedaan!” Ook als je kind hard heeft gewerkt, maar toch een onvoldoende heeft gehaald, of een sportwedstrijd heeft verloren. “Je hebt je best gedaan, jammer van de 5. Als je hard blijft werken, gaat het volgende keer vast beter.” Zo laat je je kind weten dat fouten maken niet erg is en dat hij of zij daarvan juist leert.

Zorg voor positieve ervaringen

Als je kind een taak goed heeft volbracht, en hier een bevestiging van krijgt, is dat goed voor het zelfvertrouwen. De taak kan ook iets kleins en alledaags zijn, zoals zijn of haar kamer opruimen. Elke taak die goed is volbracht, is er één en kan het zelfvertrouwen vergroten. Zo krijgt het kind het gevoel de volgende, meer uitdagende taak ook aan te kunnen.

Hoe kan een typecursus hierbij helpen?

Kan het geven van een extra taak, zoals een typecursus, een kind met faalangst helpen? Ja, want het zal een positieve ervaring zijn. Door blind te leren typen doet je kind een belangrijke vaardigheid op én ontvangt daarvoor een echt diploma.

Kies je voor de Typecursus van LOI Kidzz, dan leert je kind stap-voor-stap, zonder tijdsdruk typen via een online leeromgeving die is ingericht als spionnenschool. Je kind krijgt er typeles en oefent met games. Net als bij elke game is fouten maken niet erg, probeer het gewoon nog eens. Gedurende de Typcursus moedigen de characters uit het spionnenverhaal je kind aan.

Steeds een overwinning met de Typecursus van LOI Kidzz

Op de online spionnenschool waar je kind leert typen, helpt hij of zij ook bij geheime missies en het ontrafelen van een mysterie. Elke kleine overwinning wordt gevierd en als je kind extra oefent krijgt hij of zij een virtuele beloning. Na afloop van de Typecursus ontvangt je kind gegarandeerd een echt Typediploma. Dat veel cursisten hier beretrots op zijn, is goed te zien op de Wall of fame!

  • Er is ook een variant van de Typecursus die speciaal ontwikkeld is voor kinderen met dyslexie.
  • Wil je weten wat ouders en kinderen vinden van de Typecursus? Lees dan hier hun ervaringen.
  • Wil je samen met je kind de Typecursus uitproberen? Doe dan een gratis proefles.

Meer hulp nodig?

Wil je graag hulp bij het wegnemen van faalangst bij je kind? Overleg dan eens met de leerkracht. Via school worden er soms faalangsttrainingen gegeven aan groepjes kinderen. Een andere mogelijkheid is om naar de huisarts te gaan en te overleggen waar je kind het beste geholpen kan worden.

Bron: https://psychogoed.nl


Geef een goed compliment

Door het krijgen van een compliment worden kinderen op een positieve wijze gestimuleerd en ontwikkelen een positief en een gezond zelfbeeld. Zo geef je een goed compliment:

  1. Maak je compliment duidelijk en concreet
    Hoe duidelijker, hoe beter. Als je alleen ‘goed zo’ zegt, blijft het vaag. Door bijvoorbeeld te zeggen: “je hebt echt hard gewerkt aan die moeilijke deelsommen”, ben je veel concreter.

  2. Hoe sneller, hoe krachtiger
    Hoe sneller je een compliment geeft nadat je kind iets goed heeft gedaan, hoe beter het aankomt. Je kind snapt precies wat jij bedoelt en wordt gemotiveerd dit gedrag vaker te laten zien.

  3. Een gemeend compliment is een goed compliment
    Het is belangrijk dat je meent wat je zegt. Hoe ouder je kind wordt, hoe beter hij of zij dit aanvoelt. Kinderen kunnen gaan twijfelen of je wel meent wat je zegt en hierdoor juist onzekerder worden.

  4. Overdrijven is niet nodig
    Met overdreven complimenten als “Je bent de allerbeste voetballer!” of “Je bent de slimste!” kunnen kinderen het gevoel krijgen dat ze aan deze verwachtingen moeten blijven voldoen. “Je hebt vandaag echt supergoed je best gedaan op het veld”, is een mooi compliment, zonder druk.

  5. Complimenteer de moeite, niet het resultaat
    Je helpt kinderen het meest, als ze weten dat fouten maken niet erg is. Geef dus een compliment over de moeite, het doorzettingsvermogen om zelf iets te bereiken of voor hun hulpvaardigheid aan anderen.

Een compliment krijgen is leuk, maar een compliment geven is misschien nog leuker. Veel plezier ermee!


“Als hij weer een doel heeft gehaald, is hij superblij!”

Monica vertelt over haar ervaringen met de Typecursus van LOI Kidzz.

“Lars (9 jaar) kreeg een folder mee van school over de Typecursus van LOI Kidzz. Ik vond blind leren typen een goed idee, want het is natuurlijk wel echt een meerwaarde op school. Hij wilde het zelf ook, maar we spraken af dat hij wel zijn best zou doen. En dat doet hij zeker. Als hij weer een doel heeft gehaald in de cursus, is hij superblij! Soms gaat het ook wel eens niet zo goed en dan is de lol er wel even af. Dan praten we samen en probeert hij het gewoon opnieuw.

Meegenomen in de spionnenwereld

Het spionnenavontuur van de cursus vindt Lars erg leuk. De rare professor, de games, en dan vooral het dansspel, spreken hem erg aan. Maar het allerleukst vindt hij punten verzamelen voor de Spy Shop. Kinderen worden met de Typecursus echt helemaal meegenomen in de spionnenwereld en het verhaal. Deze manier van spelenderwijs leren typen vind ik heel waardevol. Wat mij betreft zouden ze dit standaard moeten aanbieden op elke basisschool."


Meer informatie voor ouders

Blind leren typen is een must!

De leukste tips voor de zomervakantie

Kinderen leren gemakkelijk een taal